Skip to main content

Florida | Pablo Ibar afronta el 28 de febrero su primera apelación tras su condena a cadena perpetua

👉Click here to Google translate the following text into your own language

La vista de la apelación de Pablo Ibar se realizará el próximo 28 de febrero a las 14 horas (hora local de Florida) el Tribunal ha convocado al abogado de Ibar, Joe Nacimiento, para que exponga en 20 minutos las razones por las que solicita la celebración de un nuevo juicio. En esta apelación el letrado expondrá los doce motivos por los que considera que el juicio de Pablo en 2018-2019 fue injusto. "Confío en que los jueces estarán de acuerdo en que Pablo no recibió un juicio justo" dijo Joe.

La vista de la apelación de Pablo Ibar se realizará el próximo 28 de febrero a las 14 horas (hora local de Florida) el Tribunal ha convocado al abogado de Ibar, Joe Nacimiento, para que exponga en 20 minutos las razones por las que solicita la celebración de un nuevo juicio. En esta apelación el letrado expondrá los doce motivos por los que considera que el juicio de Pablo en 2018-2019 fue injusto. "Confío en que los jueces estarán de acuerdo en que Pablo no recibió un juicio justo" dijo Joe.

Tres años después de su condena a cadena perpetua Pablo Ibar afrontará el próximo martes 28 de febrero su primera apelación. En esta vista que tendrá lugar en Florida, EEUU,  su defensa solicitará la revocación de la pena actual y la celebración de un nuevo juicio. La sesión se realizará por videoconferencia pero podrá verse en la web oficial del Tribunal de Apelaciones. Joe Nascimento, abogado de Pablo Ibar, ha indicado, “confío en que los jueces estarán de acuerdo en que Pablo no recibió un juicio justo”. 

En 2019 Pablo fue declarado culpable de un triple asesinato cuya autoría siempre ha negado. En esta apelación Pablo afronta una fase clave en su lucha por demostrar su inocencia. El escenario de la apelación será el Tribunal del Cuarto Distrito de la Corte de Apelaciones, con sede en la ciudad de West Palm Beach, en el estado de Florida. Cabe recordar que Pablo pasó cerca de veinte años en el corredor de la muerte, ya que en el año 2000 fue condenado a muerte. Sentencia que la Corte Suprema de Florida anuló en 2016 y ordenó repetir el juicio. 

Sin embargo, en el cuarto juicio que se celebró contra él en el Tribunal de Fort Lauderdale, los miembros del Jurado —siete mujeres y cinco hombres, de los cuales cinco son afroamericanos, cuatro hispanos y tres anglosajonas— condenaron a Pablo Ibar a cadena perpetua tras declararle culpable de triple asesinato. En la apelación se solicitará la celebración de un nuevo juicio “con todas las garantías,  confío en que, tras revisar las pruebas así como los problemas y las decisiones del tribunal que le juzgó entre 2018 y 2019, los jueces estarán de acuerdo en que Pablo no recibió un juicio justo” afirma Joe Nascimento.

El abogado de Ibar tendrá solo 20 minutos para exponer los motivos que le llevan a solicitar que Pablo sea juzgado de nuevo. Durante la intervención del abogado el tribunal podrá interrumpir su discurso en demanda de aclaraciones o precisiones sobre los hechos narrados. Después de la defensa intervendrá el fiscal asignado al caso que tendrá que esclarecer las dudas que pedan surgir entre los jueces. La sesión concluirá con una última intervención de la defensa. En este caso el jurado estará compuesto por la magistrada Melanie G. May y los jueces Cory J. Ciklin y Jeffrey T. Kuntz, que han tenido que revisar 20.000 páginas de transcripciones. 

Los doce motivos de la defensa de Pablo Ibar


En esta apelación Joe Nascimento expondrá los doce motivos por los que considera que el juicio de Pablo en 2018-2019 fue injusto. Uno de los motivos es la existencia de una minúscula muestra de ADN perteneciente a Pablo Ibar en una camiseta hallada en el escenario de los hechos y portada por uno de los autores del delito. En base a este motivo Andrés Krakeberber, portavoz de la asociación Pablo Ibar-Juicio Justo, explica que “esta muestra biológica fue incorporada a la causa de manera sorpresiva solo unos meses antes del inicio del último juicio. Hasta ese instante, todos los análisis efectuados habían dado negativo respecto a restos vinculados a Pablo Ibar. Las trazas genéticas del acusado encontradas eran, además, de valores tan insignificantes que, según la defensa y peritos, sólo podían ser producto de una contaminación accidental durante la custodia de pruebas”.

Respecto a esto Joe Nascimento reclama, “espero que pregunten por el ADN, porque estaré preparado para mostrarles cómo en seis zonas distintas de la camiseta aparece el ADN de un hombre, y ese hombre no es Pablo Ibar. Estamos preparados para mostrar a los jueces como el hombre del vídeo, que cometió este asesinato, se restregó la camiseta por la cara varias veces, la tocó en repetidas ocasiones, se limpió la boca y habló dentro de la camiseta durante varios minutos. Y como era de esperar, se encontró saliva en esa camisa, y la saliva no coincidía con la de Pablo Ibar”.

Otra de las causas de revocación es la actuación del magistrado Dennis Bailey, que dirigió el proceso en el que Pablo fue condenado a cadena perpetua. “El juez vulneró los derechos constitucionales del acusado. Pablo tiene garantizado constitucionalmente un juicio justo, el cual le otorgarán a través de la anulación del veredicto y de la sentencia” indica el abogado. Ibar ha sido trasladado recientemente desde el centro penitenciario de Okeechobee (Florida), donde permanecía desde que le fue conmutada la pena de muerte por la de perpetua, a otra instalación privada, donde ha encontrado mejores condiciones que en la anterior, y en la que desarrolla diversas actividades, a la vez que ha iniciado un curso de soldador.

En 2016 el Tribunal Supremo de Florida estimó que las pruebas contra el acusado eran endebles y dejó sin efecto la pena de muerte que pesaba sobre él ordenando un nuevo juicio. El Supremo de Florida censuró la mala praxis del letrado que defendió al acusado y concluyó que no habían pruebas físicas que conectasen al acusado con el triple asesinato. En el caso actual desde la asociación y la defensa se espera que ocurra una situación similar, de no ser así la defensa acudirá al Tribunal Supremo de Florida.

La historia de Pablo Ibar: 28 años de prisión


El caso de Pablo Ibar y su larga estancia en la prisión estadounidense es uno de los más polémicos de la historia de nuestro país. Tanto que la cadena Movistar+ produjo la serie ‘En el corredor de la muerte’, basada en el libro del periodista Nacho Carretero.

Ibar fue detenido el 14 de julio de 1994 en Miami Dade por allanamiento de morada y robo, delitos por los que fue condenado a ocho años de cárcel. El 8 de agosto de ese año fue acusado del triple crimen cometido en Miramar, pese a que éste siempre defendió su inocencia y aseguró que esa noche había estado con su novia, Tanya Quiñones, con la que posteriormente se casó.

Pablo Ibar fue declarado culpable del triple crimen que en junio de 1994 acabó con las vidas de Casimir Sucharski, dueño de un local nocturno y propietario del chalet donde se perpetraron los delitos, y de las jóvenes Sharon Anderson y Marie Rogers. Los tres fueron asesinados por dos individuos que irrumpieron en la vivienda. La secuencia de los hechos fue grabada por una cámara de vídeo situada en el salón de la casa, que, en un momento determinado, capta el rostro de un joven con rasgos latinos que la Policía identificó con Pablo. Sin embargo, en el último juicio celebrado en 2018/2019 quedó acreditado, incluso por peritos de la acusación, que dicho vídeo no tenía la calidad de imagen suficiente para realizar ninguna identificación.

El primer juicio fue declarado nulo por falta de acuerdo del jurado, el segundo aplazado, pero en el año 2000 se le consideró culpable y fue condenado a muerte. Años más tarde, la luz parecía llegar cuando en 2016, la Corte Suprema de Florida anuló la sentencia de pena de muerte y ordenó repetir el juicio, al determinar que había tenido "una defensa ineficaz" y había sido condenado a partir de pruebas "débiles y escasas".

Fuente: elcierredigital.com, Alejandro De Santiago, 25 de febrero de 2023


_____________________________________________________________________




_____________________________________________________________________


FOLLOW US ON:


TELEGRAM


TWITTER







HELP US KEEP THIS BLOG UP & RUNNING!



"One is absolutely sickened, not by the crimes that the wicked have committed,
but by the punishments that the good have inflicted."


— Oscar Wilde

Most viewed (Last 7 days)

Tennessee | Questions Raised About the Doctor Who Was Overseeing Tony Caruthers’ Execution

Mark Fowler, according to a deposition, had not placed a central line in a patient for more than a decade when he attempted to put one in Carruthers Around 11 a.m. Thursday morning in the execution chamber at Riverbend Maximum Security Institution in Nashville, a medical doctor stepped in and attempted to place a central IV line in Tony Carruthers’ chest. By that point, the prison staff had spent some 30 minutes trying unsuccessfully to insert a backup IV line that would allow them to proceed with the lethal injection. According to Carruthers’ attorney Maria DeLiberato, who was in the room, after asking a staff member to attempt inserting a line through Carruthers’ jugular vein, the doctor moved on to the central line, which is identified as the last resort in Tennessee’s lethal injection protocol .

EU GSP+ Reform: Will Brussels Finally Enforce Its Own Conditions on Pakistan?

The EU has tightened the rules governing GSP+ trade preferences, but Pakistan’s record raises a harder question: whether Brussels is prepared to suspend market access when a major beneficiary fails to demonstrate sustained compliance with human rights, labour and governance obligations. The European Union has formally adopted revised rules for its Generalised Scheme of Preferences, strengthening the conditions attached to preferential market access for developing countries. The new framework will apply from 1 January 2027 and is intended to tighten monitoring, widen the list of international conventions, and make suspension of benefits easier in cases of serious violations.

Florida executes Richard Knight

Man convicted of killing a woman and her 4-year-old daughter is executed in Florida  A Florida man convicted of fatally stabbing his cousin’s girlfriend and the couple’s 4-year-old daughter was put to death Thursday evening, becoming the 7th person executed by the state this year.  Richard Knight, 47, was pronounced dead at 6:13 p.m. following a 3-drug injection at Florida State Prison near Starke. Knight was convicted of 2 counts of 1st-degree murder in the June 2002 killings of Odessia Stephens and her daughter, Hanessia Mullings.  The curtain of the death chamber went up promptly at the scheduled 6:00 p.m. execution time. Knight was already strapped down with his arms extended and an IV line in place. 

Iran executes Esma Zarei in Ardabil Prison after she gave birth in custody

Hengaw – Saturday, May 23, 2026. Iranian authorities have executed Esma Zarei, a 28-year-old Turkish woman from Parsabad in Ardabil Province, who had previously been sentenced to death on charges of “premeditated murder” in connection with the killing of her husband. She is the sixth woman executed in Iran since the beginning of 2026. According to information received by Hengaw Organization for Human Rights, Zarei was executed at dawn on Wednesday, May 20, 2026, in Ardabil Central Prison. She had been sentenced to qisas (retribution-in-kind) after being convicted of her husband’s murder.

Tennessee fails to execute Tony Carruthers after IV difficulties. State won't try again for a year

NASHVILLE, Tenn. (AP) — Tennessee officials on Thursday called off the lethal injection of Tony Carruthers, who was convicted of kidnapping and murdering three people in 1994, after his executioners tried and failed for over an hour to establish an intravenous line. Gov. Bill Lee announced soon afterward that the state would not try again for at least a year. In a written statement, the Tennessee Department of Corrections said medical personnel had quickly established a primary IV line but were unable to find a suitable vein for a backup line as required by the state’s execution protocol. Efforts to insert a central line also failed, and officials called off the execution.

Arizona executes Leroy McGill

Arizona executes inmate who set couple on fire in 'horrific attack' Arizona has executed Leroy McGill for setting 21-year-old Charles Perez and his 24-year-old girlfriend on fire. Perez died the next day and Perez survived with severe burn injuries.  Arizona has executed a death row inmate for setting 2 people on fire more than 20 years ago, killing 1 of them and changing the other's life forever.  The state executed Leroy McGill, 63, by lethal injection on Wednesday, May 20, for the 2002 murder of 21-year-old Charles Perez. McGill set Perez and his girlfriend on fire after they accused him of theft, court records say. Perez died of his injuries the next day while his girlfriend survived with severe burns. 

20 Minutes to Death: Witness to the Last Execution in France

The following document is a firsthand account of the final moments of Hamida Djandoubi, a convicted murderer executed by guillotine at Marseille’s Baumettes Prison on September 10, 1977. The record—dated September 9—was written by Monique Mabelly, a judge appointed by the state to witness the proceedings. Djandoubi’s execution would ultimately be the last carried out in France before capital punishment was abolished in 1981. At the time, President Valéry Giscard d'Estaing—who had publicly voiced his "deep aversion to the death penalty" prior to his election—rejected Djandoubi’s appeal for clemency. Choosing to let "justice take its course," the President allowed the execution to proceed, just as he had in two previous cases during his term:   Christian Ranucci , executed on July 28, 1976 and Jérôme Carrein , executed on June 23, 1977. Hamida Djandoubi , a Tunisian national, was sentenced to death for killing his former lover, Elisabeth Bousquet. He was execu...

Florida: The Daily Routine of Death Row Inmates

The breakfast carts rattle through the concrete prison at about 5:30 am and as they approach Death Row the first sounds of morning repeat the last sounds of night - remote controlled locks clanging open and clunking closed, electric gates whirring, heavy metal doors crashing shut, voices wailing, klaxons blaring. A maximum security prison has no soft or delicate sounds. At the end of each corridor of death row cells a guard opens a heavy door of steel bars and a prison trusty pushes a breakfast cart inside. The door closes behind him and when it locks a second door opens and admits the trusty to the wing. He steers his cart along the wing stopping at each cell to pass a tray of powdered eggs and lukewarm grits through a small slot on the bars. Food is prepared by prison staff and transported in insulated carts to the cells. The food carts are full of cockroaches, the food is often undercooked or just rotten and is served on Styrofoam plates with a plastic "spork" - fork/spoon...

Iraq: German schoolgirl, 17, turned jihadi bride escapes death penalty and is jailed for six years

GERMAN Jihadi bride Linda Wenzel has been jailed for six years in Baghdad for her role as an Islamic enforcer with terror group ISIS. Wenzel, 17, who last year sobbed on TV “I have ruined my life,” could have faced the death penalty. German media reported that a German embassy representative in Iraq was in court yesterday to witness her sentencing. She received five years for joining IS and one year for entering Iraq illegally. Wenzel was found in the rubble of IS stronghold Mosul back in the summer of 2017. Charges were laid against her and three other German women captured with her. Schoolgirl Wenzel fled to Turkey then into Syria last year from her hometown of Pulsnitz in eastern Germany after being groomed online by a Chechen IS fighter who she married. He was killed in the savage fighting for Mosul while she was employed by the terror group enforcing the strict Islamic dress code on women in the city. She burst into tears after her capture and said s...

New Mississippi billboard warns criminals: ‘Firing squad is legal’

DESOTO COUNTY, Miss. (WREG) — A billboard standing on Interstate 55 southbound as you cross the Tennessee state line and enter Mississippi from Memphis is sending a grim message to those coming into the state. DeSoto County District Attorney Matthew Barton recently announced the new billboard campaign, which features the sign reading, “WELCOME TO MISSISSIPPI. WHERE THE FIRING SQUAD IS LEGAL. THINK TWICE.” It references Mississippi’s law permitting execution by firing squad under certain circumstances for inmates sentenced to death. Barton says this campaign is aimed at deterring violent crime and sends a direct message to criminals entering Mississippi.