Skip to main content

Albert Pierrepoint: El Verdugo Más Famoso De Inglaterra

Albert Pierrepoint
✔ Click here to Google translate this article into your own language

Albert Pierrepoint trabajó la mayor parte de su vida como dependiente en una verdulería y en un bar de su propiedad. Pero fue su otro trabajo, el que realizaba de manera eventual y sin un cargo oficial, el que lo hizo pasar a la historia.

Pierrepoint fue el verdugo más prolífico del Reino Unido: ejecutó a más de 400 personas, lo que le llevó a ser considerado por el gobierno inglés “el verdugo más eficiente”, aunque con el tiempo Pierrepoint se volvió un férreo crítico de la pena de muerte.

Durante 24 años este ejecutor repitió una misma rutina. Miraba fijamente a los condenados, después los inmovilizaba de pies y manos, para luego cubrir su rostro con una capucha.

Finalmente, rodeaba su cuello con la soga y accionaba la trampa que ponía fin a la vida del condenado. Tras la ejecución, inspeccionaba la herida y registraba todo en su diario.

La limpieza y eficacia de su trabajo fue legendaria, tanto que una vez ejecutó a un reo en sólo siete segundos, y en otra ocasión colgó en 24 horas a 27 hombres acusados de crímenes de guerra. 

LA CAJA DEL VERDUGO


Albert Pierrepoint era meticuloso en su trabajo y hasta la fecha se conservan varios de los objetos que utilizaba en su oficio. Tenía una caja que siempre lo acompañaba, en ella guardaba sus principales herramientas: un lazo, una capucha, un par de esposas, correas para sujetar los pies, una soga y la manija que accionaba la trampa del cadalso para dejar suspendido en el aire el cuerpo del ahorcado.

También llevaba siempre una botella de whisky en caso de que el condenado requiriera de un trago para enfrentar de manera decorosa su fatídico destino. Varios de estos objetos, cien en total asociados a Pierrepoint, fueron subastados por la casa Christie’s en más de 100 mil dólares. 

Quienes lo conocieron aseguran que él no se sentía afectado por las ejecuciones, y que estaba lejos de ser un monstruo. Nunca hablaba de su trabajo y tenía prohibido a sus asistentes realizar bromas sobre los cadáveres de los condenados. 

TRADICIÓN FAMILIAR


Pierrepoint deseaba ser verdugo desde los 11 años, lo cual no resulta extraño pues llevaba el oficio en las venas: su padre Henry y su tío Thomas habían desempeñado el mismo trabajo antes que él.

Henry Pierrepoint fue el pionero de la familia. Desempeñó el puesto de verdugo de 1900 a 1910, año en el que se le despidió por llegar en estado de ebriedad a una ejecución.

Llevaba un diario detallado de sus ejecuciones, donde apuntaba los nombres de sus víctimas, edades, peso e incluso una descripción del cuello de los ahorcados tras el castigo. Albert Pierrepoint continuó con esta costumbre, pero omitió el análisis final del cadáver por considerarlo de mal gusto.

La labor de Henry influyó en su hermano mayor Thomas, quien también fue verdugo durante 37 años. Thomas se retiró cuando tenía más de 70 años y fue el tutor del joven Albert, quien fungió como su asistente durante la Segunda Guerra Mundial. Henry nunca vio trabajar a su hijo; murió 10 años antes de que se iniciara en el oficio familiar. 

CRÍMENES DE GUERRA


Fue el 26 de septiembre de 1932 cuando Albert Pierrepoint, en ese entonces de 27 años, fue nombrado verdugo asistente en la prisión de Strangeways, en Manchester, Inglaterra. Su primera ejecución, sin embargo, tuvo lugar en Dublín, Irlanda.

Diez años después Albert ya era el Verdugo Oficial de la Gran Bretaña. Fue muy discreto con esta labor y se mantuvo fuera de los reflectores, aunque años después se convirtió en una celebridad. 

Su primera víctima como verdugo fue el mafioso Antonio Mancini, el 17 de octubre de 1941. Le siguieron criminales famosos como William Joyce, apodado ‘Lord Haw Haw’, acusado de colaborar con los nazis durante la Segunda Guerra Mundial.

Uno de los episodios más famosos en la vida del verdugo sucedió el 13 de diciembre de 1945, cuando viajó a Alemania para ejecutar a la llamada ‘Bestia de Belsen’, Josef Kramer, quien fue comandante del campo de concentración de Bergen-Belsen y previamente había colaborado en Auschwitz.

La ejecución incluyó a otros 12 oficiales nazis, una de ellas, Irma Grese, famosa por torturar con un látigo a los prisioneros judíos mientras caminaban rumbo a la cámara de gas.

En total, se especula que Albert colgó a unos 200 prisioneros de guerra nazis. 

DOBLE VIDA


Albert Pierrepoint mantuvo su oficio de verdugo en secreto. Pese a sus constantes salidas, pues era requerido para ejecutar personas incluso fuera del Reino Unido, mantuvo un perfil bajo con el fin de no llamar la atención. 

Albert PierrepointCon el tiempo compró un bar, el cual atendía en compañía de su esposa. Fue tal su discreción, que ella no supo de su trabajo como verdugo sino hasta que un reportero alemán intentó entrevistarlo por su participación en la ejecución de los nazis en 1945.

Albert se negó a responder a la prensa, lo que le permitió conservar su trabajo. En su biografía escribió que tras contarle la verdad, su esposa nunca le volvió a hacer una pregunta acerca de su otra profesión. 

Varias de las víctimas de Albert recibieron gran atención mediática, como fue el caso de John George Haigh, bautizado como el ‘Asesino del baño ácido’ o el ‘Vampiro de Londres’, quien disolvía los cadáveres de sus víctimas en ácido sulfúrico.

Por otro lado su trabajo se hacía cada vez más complicado, pues las fallas del sistema de justicia derivaron en errores en las ejecuciones. Hubo casos polémicos, como el ahorcamiento de Derek Bentley, un joven de 19 años diagnosticado con la edad mental de un niño de 11 años, implicado en el asesinato de un policía.

Las cosas se complicaron aún más cuando, el 13 de julio de 1955, llevaron a Ruth Ellis a la horca acusada de asesinar a su marido. El caso conmocionó a Inglaterra y cientos de personas protestaron fuera de la prisión de Holloway, donde se llevó a cabo la ejecución. Ellis fue la última mujer que murió en la horca en el Reino Unido.

LOS ÚLTIMOS DÍAS COMO VERDUGO


Un año después Albert Pierrepoint renunció a su puesto como verdugo oficial debido a un contratiempo con su pago. Un condenado a muerte había sido indultado pero los encargados de la prisión se negaron a pagarle.

Todavía se realizaron 37 ejecuciones más en el Reino Unido, y cinco años después, en 1969, la pena de muerte se abolió.

Pese a que en 1950 Pierrepoint había defendido las ejecuciones en la horca, al considerarlas rápidas e indoloras, en sus últimos años de vida criticó la pena de muerte.

Tras abandonar su labor como verdugo a los 51 años, Pierrepoint se dedicó a atender su bar y murió en un asilo a los 87 años.

Source: muyinteresante.com.mx, Francisco Coca Herrera, November 12, 2019


⚑ | Report an error, an omission, a typo; suggest a story or a new angle to an existing story; submit a piece, a comment; recommend a resource; contact the webmaster, contact us: deathpenaltynews@gmail.com.


Opposed to Capital Punishment? Help us keep this blog up and running! DONATE!



"One is absolutely sickened, not by the crimes that the wicked have committed,
but by the punishments that the good have inflicted." -- Oscar Wilde

Most viewed (Last 7 days)

Tennessee executes Harold Wayne Nichols

Thirty-seven years after confessing to a series of rapes and the murder of Karen Pulley, Nichols expressed remorse in final words Strapped to a gurney in the execution chamber at Riverbend Maximum Security Institution Thursday morning, Harold Wayne Nichols made a final statement.  “To the people I’ve harmed, I’m sorry,” he said, according to prison officials and media witnesses. “To my family, know that I love you. I know where I’m going to. I’m ready to go home.”

China | Former Chinese senior banker Bai Tianhui executed for taking US$155 million in bribes

Bai is the second senior figure from Huarong to be put to death for corruption following the execution of Lai Xiaomin in 2021 China has executed a former senior banker who was found guilty of taking more than 1.1 billion yuan (US$155 million) in bribes. Bai Tianhui, the former general manager of the asset management firm China Huarong International Holdings, was executed on Tuesday after the Supreme People’s Court approved the sentence, state broadcaster CCTV reported.

Oklahoma board recommends clemency for inmate set to be executed next week

A voting board in Oklahoma decided Wednesday to recommend clemency for Tremane Wood, a death row inmate who is scheduled to receive a lethal injection next week at the state penitentiary in McAlester.  Wood, 46, faces execution for his conviction in the 2001 murder of Ronnie Wipf, a migrant farmworker, at an Oklahoma City hotel on New Year's Eve, court records show. The recommendation was decided in a 3-2 vote by the Oklahoma Pardon and Parole Board, consisting of five members appointed by either the governor or the state's top judicial official, according to CBS News affiliate KWTV. Oklahoma Gov. Kevin Sitt will consider the recommendation as he weighs whether to grant or deny Wood's clemency request, which would mean sparing him from execution and reducing his sentence to life in prison without the possibility of parole.

Iran | Child Bride Saved from the Gallows After Blood Money Raised Through Donations, Charities

Iran Human Rights (IHRNGO); December 9, 2025: Goli Kouhkan, a 25-year-old undocumented Baluch child bride who was scheduled to be executed within weeks, has been saved from the gallows after the diya (blood money) was raised in time. According to the judiciary’s Mizan News Agency , the plaintiffs in the case of Goli Kouhkan, have agreed to forgo their right to execution as retribution. In a video, the victim’s parents are seen signing the relevant documents. Goli’s lawyer, Parand Gharahdaghi, confirmed in a social media post that the original 10 billion (approx. 100,000 euros) toman diya was reduced to 8 billion tomans (approx. 80,000 euros) and had been raised through donations and charities.

Burkina Faso to bring back death penalty

Burkina Faso's military rulers will bring back the death penalty, which was abolished in 2018, the country's Council of Ministers announced on Thursday. "This draft penal code reinstates the death penalty for a number of offences, including high treason, acts of terrorism, acts of espionage, among others," stated the information service of the Burkinabe government. Burkina Faso last carried out an execution in 1988.

Who Gets Hanged in Singapore?

Singapore’s death penalty has been in the news again.  Enshrined in law in 1975, a decade after the island split from Malaysia and became an independent state, the penalty can see people sentenced to hang for drug trafficking, murder or firearms offenses, among other crimes. Executions have often involved trafficking under the Misuse of Drugs Act, with offenses measured in grams.  Those executed have included people from low-income backgrounds and foreign nationals who are sometimes not fluent in English, according to human rights advocates such as Amnesty International and the International Drug Policy Consortium. 

Afghanistan's Taliban rulers carry out public execution in sports stadium

The man had been convicted of killing 13 members of a family, including children, and was executed by one of their relatives, according to police. Afghanistan's Taliban authorities carried out the public execution of a man on Tuesday convicted of killing 13 members of a family, including several children, earlier this year. Tens of thousands of people attended the execution at a sports stadium in the eastern city of Khost, which the Supreme Court said was the eleventh since the Taliban seized power in 2021 in the wake of the chaotic withdrawal of US and NATO forces.

USA | Should Medical Research Regulations and Informed Consent Principles Apply to States’ Use of Experimental Execution Methods?

New drugs and med­ical treat­ments under­go rig­or­ous test­ing to ensure they are safe and effec­tive for pub­lic use. Under fed­er­al and state reg­u­la­tions, this test­ing typ­i­cal­ly involves clin­i­cal tri­als with human sub­jects, who face sig­nif­i­cant health and safe­ty risks as the first peo­ple exposed to exper­i­men­tal treat­ments. That is why the law requires them to be ful­ly informed of the poten­tial effects and give their vol­un­tary con­sent to par­tic­i­pate in trials. Yet these reg­u­la­tions have not been fol­lowed when states seek to use nov­el and untest­ed exe­cu­tion meth­ods — sub­ject­ing pris­on­ers to poten­tial­ly tor­tur­ous and uncon­sti­tu­tion­al­ly painful deaths. Some experts and advo­cates argue that states must be bound by the eth­i­cal and human rights prin­ci­ples of bio­med­ical research before using these meth­ods on prisoners.

Afghanistan | Two Sons Of Executed Man Also Face Death Penalty, Says Taliban

The Taliban governor’s spokesperson in Khost said on Tuesday that two sons of a man executed earlier that day have also been sentenced to death. Their executions, he said, have been postponed because the heir of the victims is not currently in Afghanistan. Mostaghfer Gurbaz, spokesperson for the Taliban governor in Khost, also released details of the charges against the man executed on Tuesday, identified as Mangal. He said Mangal was accused of killing members of a family.

Utah | Ralph Menzies dies on death row less than 3 months after his execution was called off

Judge was set to consider arguments in December about Menzies’ mental fitness  Ralph Menzies, who spent more than 3 decades on Utah’s death row for the 1986 murder of Maurine Hunsaker, has died.  Menzies, 67, died of “presumed natural causes at a local hospital” Wednesday afternoon, according to the Utah Department of Corrections.  Matt Hunsaker, Maurine Hunsaker’s son, said Menzies’ death “was a complete surprise.”  “First off, I’d say that I’m numb. And second off, I would say, grateful,” Hunsaker told Utah News Dispatch. “I’m grateful that my family does not have to endure this for the holidays.”